Monday 3 August 2009

Keluarga Hebat Dan Ihsan


Ceritanya Gini...
Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik- adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'.. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah..., adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.
Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah..., bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya... Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu... Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki... Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

Kisah ini saya jumpa dalam blog seorang rakan blogger. Tertarik dengan kisah ini kerana dalam zaman yang serba mencabar ini payah dan jarang boleh kita jumpa dengan anak anak yang berjaya ditarbiyyah sedemikian rupa. Anak anak yang mempunyai sifat Ihsan.

Ihsan yang disebut didalam hadis Rasullullah SAW: "Engkau menyembah Allah seolah olah engkau melihat akan Dia. jika engkau tidak dapat melihat Dia maka sesungguhnya Dia melihat engkau."
Ibadat yang dilaksanakan menurut hakikat Ihsan hanya ditumpukan kepada Allah,tidak kepada yang lain ATAU kerana yang lain. Itulah yang dikatakan makam musyahadah iaitu mempersaksikan Tuhan dari dekat dalam mengerjakan ibadat. Ibadat seperti ini menyebabkan seseorang lebih bertanggungjawab di atas ibadatnya hingga dilakukan dengan penuh kejujuran samada dikhalayak ramai ataupun bersendirian. Kerana dia yakin apa yang dilakukannya dilihat oleh Tuhannya.

Mungkin anak anak ini tidak fahampun tentang Ihsan. Tetapi terapan akhlak seorang mukmin yang diasuh oleh ibubapanya melahirkan anak anak yang taat pada tanggungjawab sebagai seorang muslim walaupun tanpa disuruh dan diberitahu. Inilah anak anak yang hebat.

Bukan hebat hanya jika anak mendapat keputusan yang baik dalam exam sekolah,bukan hebat hanya jika anak jaguh dalam kokurikulum sekolah. Bukan juga hebat jika anak pandai bermain piano,muzik,menyanyi,menari. Malang sungguh keluarga muslim yang lebih berbangga jika anak anak hebat dalam semua ini sedangkan membaca Al quran merangkak rangkak seperti kura kura. Berhabis untuk kelas muzik tapi untuk kelas agama dikatakan membuang masa.

Hakikatnya berapa kerat agaknya keluarga yang terasuh seperti kisah ini. Dan sebenarnya soalannya lebih kepada diri sendiri. Apakah asuhan ini telah berjaya diterapkan dalam keluarga sendiri..anak anak..Apakah sifat Ihsan itu telah tertanam di jiwa anak anak dan diri sendiri? Atau adakah ia sekejap datang dan pergi? Sekejap merasakan Allah dekat dengan kita dan sekejap pula merasakan kita jauh dari perhatian Allah?

Semoga Taufik dan Hidayah Allah akan sentiasa menyuluh di jalan kehidupan ini. Semoga Allah memberi kemudahan dan keringanan dalam melaksanakan ibadat kepadaNya.
Salam ukhuwwah.


ummuasumaiyahmenulis.blogspot.com
Julai 2009


2 comments:

  1. Subhanallah ......
    Doakan anak-anak saya menjadi hafiz/hafizah, daie/daieah, alim/alimah .... Insya-Allah

    ReplyDelete
  2. SAMA2LAH KITA DOA UNTUK ANAK2 KITA...

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin