Wednesday 14 October 2009

MEMAHAMI ZIKRULLAH DALAM AL-QURAN


Firman Allah swt dalam surah al-Ahzab ayat ke 35 , maksudnya :"dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar”. Selain itu Allah swt juga berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 152 yang berbunyi :

Berdasarkan ayat ini para ulama', contohnya Mulla 'Ali al-Qari muhaddith dari benua India yang terkemuka menjelaskan bahawa berdasarkan hadith, ibadah yang paling utama untuk dilakukan selepas dari membaca Al-Quran dan mempelajari hadith ialah berzikir . Hebatnya kedudukan orang yang berzikir ini turut dinyatakan dalam firman Allah menerusi surah al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud :

: “Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).

Nabi saw pula bersabda yang bermaksud : Allah swt berfirman yang bermaksud : “ Aku sentiasa bersama hambaku apabila dia menginagtiKu dan selagi bibirnya menyebutKu”. Hadith ini diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah . Dalam sebuah hadith sahih yang lain Nabi saw bersabda yang maksudnya : “Tidaklah berhimpun seseuatu golongan itu untuk mengingati Allah melainkan Allah akan mengelilingi mereka dan rahmat menyelaputi mereka dan ketenangan turun kepada mereka dan disebut-sebut oleh Allah pada setiap yang ada disisiNya”.

Muslim hendaklah menjadikan setiap kesempatan yang dilalui sebagai zikrulLah . Tetapi soalan yang timbul ialah bagaimana boleh berlaku begitu . Al-Imam An-Nawawiy seorang pakar fiqh bermazhab Syafi'iy yang masyhur memperjelaskan dalam kitab al-Azkar, betapa mudahnya amalan zikir ini untuk diamalkan dalam kehidupan seharian beliau berkata bahawa segala tindak tanduk yang berasaskan kepada keimanan kepada Allah merupakan zikir . Jika difahami perkara ini maka bukan sahaja pertuturan itu mempunyai nilai zikir , malah tidur , bersembang , ziarah menziarahi juga termasuk dalam zikir . Penjelasan ini adalah berteraskan kepada hadith-hadith dan ayat-ayat al-Quran yang menunjukkan perkara tersebut.Hal ini sekaligus menafikan tanggapan 'rigid' masyarakat bahawa zikir hanyalah terbatas dalam kondisi-kondisi ibadah khusus seperti selepas solat atau pada waktu-waktu tertentu yang lain sahaja.

Al-Imam Al-Ghazaliy menyebut dalam Al-Ihya` , setiap episod yang dilalui dari pagi hingga ke malam hendaklah dipastikan menjadi ibadah kepada Allah . Lantaran itu , agenda kehidupan itu mestilah bermula dengan hubungan yang langsung dengan Allah . Alangkah baiknya jika hari itu dimulakan dengan 2 rakaat tahajjud diikuti dengan dua raka’at sunat hajat dan sebagainya .

Selesai solat subuh muslim menuju ke tempat kerja . Kerja merupakan peluang untuk beribadah kepada Allah dengan syarat menepati syarat yang ditetapkan oleh Islam . Pada waktu pagi , lebih kurang tiga jam selepas matahari terbit , muslim janganlah melepaskan peluang untuk beribadah . Ibadah yang sesuai pada masa ini ialah solat duha atau menunaikan keperluan seseorang muslim yang lain . Pada hari bekerja pula , waktu ini digunakan untuk bekerja dalam erti kata yang sebenarnya . Apakah dia sedar dia mendapat rezki yang tidak halal sekiranya mengabaikan tanggungjawab kerja itu dengan menghabiskan masa di kedai makan dan sebagainya .

Menjelang waktu zohor pula , seseorang hamba itu boleh meneruskan pekerjaannya sebaik tamat solat zohor . Sekiranya kerja sudah selesai maka dia boleh berehat atau qailulah iaitu tidur untuk membolehkannya Qiyamullail. Apabila masuk waktu asar , tugasnya ialah bersolat seperti biasa kemudian berzikir dan berwirid , seterusnya beraktiviti berbentuk kekeluargaan bersama anak dan isteri menerusi aktiviti-aktiviti rekreasi, riadhah dan kreativiti .Di samping dapat meningkatkan kesihatannya ia juga merupakan waktu berkualiti yang berupaya untuk menjalin hubungan kekeluargaan cara yang paling effisien dan memupuk kemesraan .

Kedatangan waktu maghrib menandakan berakhirnya hari tersebut . Al-Hasan ra berkata : Wahai anak Adam , sesungguhnya engkau itu ibarat hari-hari . Apabila berlalu sehari , bererti hilang sebahagian darimu dan hari-hari ini apabila berlalu takkan kembali lagi . Dia wajar menghitung hidupnya , adakah dia berjaya memperbaiki amalannya untuk bertemu Allah ? Jika dia berjaya menunaikan sebahagian kebaikan , maka hendaklah memuji Alah yang telah memberi kepadanya taufiq untuk melakukannya . Jika sebaliknya , maka wajarlah bertaubat kepadaNya dan berazam untuk tidak beriltizam dengan maksiat itu . Maksiat itu hendaklah diimbangi dengan kebaikan kerana Allah menyebut dalam firmanNya bermaksud : “ Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan” . Itulah yang menyebabkan ramai golongan salaf berusaha menutup hari mereka dengan sedeqah dengan harapan agar dilupuskan ‘hutang’ yang berlaku dalam sehari suntuk kehidupan .

Waktu antara maghrib dan Isya` hendaklah diisi dengan sebaiknya , samada untuk menghadiri majlis ilmu atau membaca Al-Quran atau bertasbih , berzikir dan solat sunat . Menurut sesetengah ulama` , Allah swt memuji para sahabat dengan sikap memelihara ibadah mereka pada waktu ini dalam surah As-Sajadah ayat 16 yang bermaksud : “Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka”.Mengisi masa bersama anak-anak samada membantu melakukan ulangkaji pelajaran atau mengadakan perjumpaan kekeluargaan untuk berbincang tentang perkembangan ilmu terkini dalam format perbincangan juga merupakan inisiatif ibadah yang terpuji dan ia termasuk dalam konteks zikir yang diperluaskan.

Seterusnya selesai solat Isya` , eloklah kiranya diisi dengan program Al-Quran seisi keluarga . Antara surah yang digalakkan untuk dibaca setiap malam adalah surah Al-Waqi’ah . Nabi Muhammad bersabda dalam sebuah hadith riwayat Ibn As-Sunniy dan Ibn Al-Jauziy yang bermaksud : “ Sesiapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam akan terselamat dari kepapaan”.

Sebelum tidur , alangkah baiknya jika dibacakan surah peneyelamat dari siksa qubur, iaitu surah al-Mulk, seperti riwayat al-Tirmizi, al-Hakim dan lain-lain.

Akhir sekali dikerjakan solat sunat witir sebagai penutup solat pada malam itu . Sekiranya dipilih oleh Allah untuk tersenarai bersama hambanya yang Qiyam , maka ia adalah nikmat dariNya . Tidurlah dalam keadaan berwudhuk , suci dan dengan doa yang diajarkan oleh Nabi saw.

Mudah-mudahan kita beroleh kedudukan hamba yang taat kepada Allah , yang sentiasa mengngatinya dalam segenap waktu dan masa yang diberikan .




MEI 2009


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin