Friday 25 March 2011

DARI BUKU NOTA LAMA.


Sedang saya asyik mengemas buku-buku di rak sebelah meja komputer , terpandang pada sebuah buku nota berkulit hitam yang dah lama saya cari.

Saya selak helaiannya satu persatu, macam -macam yang tercatat di dalamnya. Ada lakaran jubah yang saya nampak di tv, ada nota-nota pendek dari berita di internet, ada gambar-gambar conteng Ammar, ada resepi dan juga senarai barang -barang yang dipesan ketika saya menjadi pengedar untuk RORINE.

Tapi dalam banyak-banyak catatan yang tersimpan dalam buku nota hitam ni, ada beberapa catatan yang ingin saya kongsikan dengan semua kawan-kawan. Untuk peringatan bersama, walaupun nota ini cuma ringkasan dari huraian para Ustaz dalam rancangan ' Tanyalah Ustaz' di tv 9 pada tahun lepas. Semoga ada manfaatnya sempena Ramadhan yang sudah hampir tiba....

1) Antara amalan Nabi saw yang istiqomah dilakukannya dalam bulan Ramadhan ialah,

- memperbanyakkan solat sunat
- membaca Al Quran
- bersedekah (boleh menghilangkan penyakit-penyakit kronik)
- memperbanyakkan berdoa


2) Di sepanjang bulan Ramadhan ini, hendaklah kita cuba dapatkan 4 perkara;

- berzikir dengan kalimah La ila haillallah sebanyak-banyaknya
- beristighfar sebanyak yang boleh
- berdoa agar dijauhkan dari siksa neraka
- berdoa agar mendapat syurga di akhirat


3) Pesan Nabi saw, janganlah hendaknya kamu meninggalkan 3 perkara;

- solat sunat dhuha
- berpuasa 3 hari dalam sebulan
- solat sunat witir


4) Lima langkah untuk membersihkan hati ialah;

- membaca Al Quran
- Qiamullail
- beristighfar
- berpuasa sunat atau mengurangkan makan
- bergaul dengan orang-orang soleh


Zikir adalah untuk membersihkan hati. Sebaik-baik zikir ialah LA ILA HAILLLAH.




ummuafiq.blogspot.com
Ogos 2009

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin